wtorek, 9 czerwca 2020

TYDZIEŃ: ZWIERZĘTA MAŁE I DUŻE
WTOREK, 09.06.2020r.
TEMAT: Z WIZYTĄ W ZOO

Rytmika 9 czerwiec
Temat: Zabawy muzyczno-ruchowe „Tajemnicza wyspa” (potrzebne obręcze lub guma do skakania lub sznurek związany węzłem – do określenia miejsca)
1) „Płyniemy na wyspę” – dziecko siedzi w obręczy, która jest ich żaglowcem, trzymają wiosła i rytmicznie wyginają ciało do przodu i do tyłu, płyną na wyspę
2) ‘Tajemnicza wyspa” – dopływamy na wyspę. Trzeba sprawdzić , jak ona jest duża, więc idą po krawędzi obręczy tak, jakby zwiedzały plażę
3) „Odpoczynek” – nadchodzi noc, więc dziecko układa się w środku obręczy do snu
4) „Kąpiel” – następnego dnia postanawiamy się wykąpać i popływać. Wskakujemy do wody i płyniemy – dziecko wychodzi poza obręcz i porusza się w różnych kierunkach, wykonują przy tym koliste ruchy ramion, udając pływanie
5) „Niebezpieczna dżungla” – stawiamy obręcze na podłodze tworząc przejście, tunel lub jamy, przez które się przedostajemy (rodzic pomaga trzymając obręcz)
6) „Wielki skarb” – chwytamy swoje obręcze, trzymając je tak, jak chwyta się skrzynie – za okucia. Ładują do skrzyń skarby i z mozołem zanoszą je na pokłady żaglowców
7) „Powrót do domu” – wiosłujemy i wracamy do domu.


1. Porządkujemy zoo”.
Rodzic podaje nazwę wybranego zwierzęcia zamieszkującego zoo: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga i inne. Dziecko dzieli nazwę na sylaby, wyodrębnia głoskę w nagłosie i wygłosie. Dzieci próbują zapisać nazwy zwierząt na kartce i narysować jedno wybrane zwierzę :)

2. „Mapa świata” – rozmowa kierowana. 
Rodzic prezentuje dzieciom mapę świata, wskazuje kontynenty i podaje ich nazwy. Prezentuje fotografie zwierząt zamieszkujących różne kontynenty. Wspólnie z dziećmi odszukuje na mapie Afrykę. Prezentuje fotografie zwierząt afrykańskich. Zwraca uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę. Pyta dzieci, co wiedzą na temat zwierząt przedstawionych na fotografiach.

Mapa świata Zwierząt | Darmowy Wektor

Mapa świata Zwierząt | Darmowy Wektor

Następnie opowiada im o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano „Wielką Piątką Afryki” (Big Five): lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego. Zwraca uwagę na przystosowanie się zwierząt do środowiska, w którym żyją.

Lew – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet
bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego
terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.



Słoń afrykański– duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona
stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę
piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem
i owadami.

Słoń - lądowy olbrzym. Słoń afrykański i indyjski | DinoAnimals.pl

Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.

F5 - Nosorożec czarny był skrajnie zagrożony. Liczba ...

Lampart – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy
z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć
na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać
siedmiometrowe skoki.

Lampart plamisty – Wikipedia, wolna encyklopedia

Bawół afrykański - jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami).

Bawół afrykański - metrowa rozpiętość rogów,... - mactrix - Wykop.pl

Rodzic zadaje pytanie:
Dlaczego zwierzęta z Wielkiej Piątki Afryki uważa się za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata? Dzieci zgłaszają swoje pomysły i wymieniają poglądy. (Te zwierzęta są znane
z waleczności, zwłaszcza gdy bronią młodych lub zostaną zranione).


3. „Bilety do zoo” – zabawa matematyczna. 

  • Potrzebne: monety i banknoty.

Dzieci przypominają sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów.
Rodzic zaprasza dzieci do układania sylwet ilustrujących opowiadanie:

Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka – 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierzcie odpowiednie monety i ułóżcie je.

Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty? Dzieci dodają odpowiednie wartości, posługując się sylwetami.

Rodzic proponuje inne zagadki: Adam zaprosił do zoo Adę. Ile zapłacą za bilety?

Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety?


4. Zoo – masaż do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego. 

Dzieci dobierają się parami (z rodzeństwem, rodzicem): jedno leży na brzuchu, drugie wykonuje masaż jego pleców. Potem następuje zmiana ról.

Zoo
Bolesław Kołodziejski

Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)



5. „Plan zoo” – wykonanie wymarzonego planu zoo. 

Potrzebne:  • kartki, kredki, materiały plastyczne, sylwety zwierząt z zoo z gazetek

Dzieci rysują na szarym papierze wybiegi dla zwierząt, basen hipopotama, ptaszarnie, małpiarnie itd. Wklejają z gazetek lub rysują sylwety zwierząt.

Inspiracje:

Podobny obrazPodobny obraz
Konkurs plastyczny „Wakacje w zoo”


• Praca z KP4.35a – czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt. 
• Praca z KP4.35b – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie.
• Praca z KP4.38a – kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.


Pamiętacie jeszcze nasz przedszkolny hit? Potraficie do niego zatańczyć?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz