wtorek, 24 marca 2020

TYDZIEŃ: PORZĄDKI W OGRODZIE
ŚRODA. 25.03.2020r.
TEMAT: SADZIMY I SIEJEMY

1. „Ogrodnik” – zabawa językowa, poszerzanie słownika czynnego dzieci.
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające ogrodnika przy pracy.





Dzieci opowiadają na podstawie ilustracji i własnej wiedzy, czym zajmuje się ogrodnik, jakich narzędzi i przedmiotów używa w pracy (grabie, łopata, konewka, sekator, nożyce, taczka, wiadro). Dzieci dzielą nazwy narzędzi na sylaby i na głoski. Opowiadają, do czego służą te przedmioty i narzędzia.
Rodzic zwraca uwagę na to, że niektóre z tych narzędzi mogą być używane wyłącznie przez osoby dorosłe. 

Zabawa może być przeprowadzona z wykorzystaniem słownictwa w języku obcym nowożytnym, np. angielskim(dzieci poznają nazwy lecz nie dzielą ich na sylaby i głoski):
ogrodnik – gardener,
ogród – garden,
kwiaty – flowers,
łopata - shovel.

2.„Jakie jest to nasionko?” – zabawa badawcza. Rodzic (jeśli ma) pokazuje dziecku różne nasiona (jeśli nie ma - ilustracje poniżej). Zadaniem dzieci jest porównanie wyglądu, kształtu oraz wielkości nasion, np.: rzeżuchy, rzodkiewki, fasoli. Następnie dzieci oglądają nasiona przez lupę i pod mikroskopem. Omawiają ich wygląd w powiększeniu.

  
nasiona rzeżuchy

fasola

nasiona rzodkiewki


Dzieci na podstawie własnych doświadczeń opowiadają, co jest potrzebne roślinom do wzrostu: Aby roślina urosła potrzebuje… Rodzic kieruje rozmową tak, by dziecko  doszło do wniosku, że rośliny potrzebują wody, powietrza i ciepła.




https://www.youtube.com/watch?v=ZqKi5Xi3BhM - link do filmiku trwającego niecałą minutkę, pokazującego rozwój fasolki w przyspieszonym tempie.

https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA - link do krótkiego filmiku ,,Jak rosną rośliny".


3.„Praca ogrodnika” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko spaceruje po pokoju w rytm dowolnej melodii.
Np.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o - podkład Antonio Vivaldi - Wiosna :)

Na hasło rodzica (przerwać muzykę):
Kopiemy!, -
Grabimy!,
Przycinamy!,
Podlewamy! dzieci naśladują podane czynności.


4. „Liczymy nasiona fasoli” – zabawa matematyczna. Dzieci siadają przy stoliku, na którym w miseczce są przygotowane fasole (bądź inne liczmany). Rodzic podaje proste przykłady do obliczenia – dodawanie w zakresie 10, np.: Ogrodnik posadził w poniedziałek cztery nasiona fasoli. Następnego dnia posadził jeszcze dwa. Ile nasion fasoli posadził ogrodnik? Dzieci układają z nasion fasoli zbiory zgodne z poleceniem, następnie podpisują zbiory cyframi. Na koniec
wybrane dziecko odczytuje zapisane przez siebie działania: Cztery i dwa to razem sześć.

PS. Można też fasolkami pobawić się w ten sposób:



5. „Nasz wiosenny ogródek” – zakładanie uprawy fasoli, rzeżuchy lub szczypiorku.
Rodzic prosi dziecko, by przypomniało, co jest potrzebne roślinom do życia.

Można wykonać z dzieckiem jedną z poniższych propozycji:


  • Hodowla fasoli. Potrzebne: słoik, gaza, gumka recepturka, naczynie z wodą i nasiona fasoli. Dzieci nakładają gazę na słoiki, mocują ją za pomocą gumek recepturek, tak, aby fasola ułożona na gazie była lekko zanurzona w wodzie.




  • Hodowla rzeżuchy:

Potrzebne: płaskie plastikowe pojemniki, wata, naczynię z wodą i nasiona rzeżuchy.
Dzieci układają watę w pojemnikach, następnie posypują ją nasionami rzeżuchy i podlewają tak, aby
wata była mokra.




  • Hodowla cebuli:

Potrzebne: plastikowe pojemniki, naczynie z ziemią, naczynie z wodą
i cebule. Dzieci nasypują ziemię do plastikowych pojemników, umieszczają w niej cebule i podlewają.



Rodzic zachęca dzieci do dbania o rośliny, przypomina o codziennym dolewaniu wody.

6. Praca z KP3.28a – układanie historyjki obrazkowej, numerowanie obrazków we właściwej kolejności. Praca z KP3.28b – przeliczanie kwiatów w ogródku, wpisywanie liczb, dokonywanie obliczeń.


Na koniec link do 15 - minutowej bajki ,,Wędrówki Skrzata Borówki" - odcinek pt. ,,Pole".
https://www.youtube.com/watch?v=nWS6MHbPJz4

7 komentarzy:

  1. Wspaniale przygotowany materiał do nauki. Dziękujemy

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniale przygotowany materiał do nauki. Dziękujemy

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuje! <3 To bardzo cieszy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. super Majce sie bardzo podobalo pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszę się bardzo i pozdrawiam ☺️ uściski dla Majeczki 😘😍❤️

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie przygotowany materiał 🌸 Faworytem Kubusia (i brata) stała się zabawa z Vivaldim w tle🥰🥰

    OdpowiedzUsuń
  7. To mnie cieszy :) <3 Pozdrowienia i uściski :)

    OdpowiedzUsuń