TYDZIEŃ: DZIEŃ DZIECKA
ŚRODA, 03.06.2020r.
TEMAT: DZIECI NA ŚWIECIE
1.Dzieci świata – słuchanie wiersza Wincentego Fabera.
W trakcie czytania tekstu rodzic pokazuje dzieciom miejsca na mapie świata, z których pochodzą bohaterowie wiersza.
Czy poznajecie tą mapę? Mamy taką samą w sali przedszkolnej na ścianie :) :)
Dzieci świata
Wincenty Faber
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Też w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Po lekturze wiersza rodzic rozmawia z dzieckiem na temat jego treści.
Zadaje pytania:
Z czego śmiały się afrykańskie dzieci i dlaczego?
Gdzie mieszkają Eskimosi? (Rodzic zwraca uwagę, że nazwa Eskimos obecnie uchodzi za obraźliwą, zamiast niej używamy nazwy Innuit).
O czym nie wiedziały dzieci w Grenlandii?
Co łączy dzieci na całym świecie?
Czy byliście kiedyś w innym kraju?
Czy byliście kiedyś na innym kontynencie?
Jakich ludzi tam spotkaliście?
Jakie dzieci spotkaliście?
Czy wszyscy mówili tym samym językiem, co wy?
Co ich od was różniło? Co było podobne?
Podkreśla, że nie wszystkie kontynenty są tak samo zaludnione i że na niektórych nie mieszkają ludzie (Antarktyda).
2. „Dzieci z różnych stron świata” – oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata oraz ich domów, wypowiadanie się dzieci na temat wyglądu rówieśników z innych krajów.
Ważne, by nie były to stereotypowe, schematyczne wyobrażenia o mieszkańcach innych krajów i kontynentów. Warto podkreślić, że dzieci z Afryki czy Azji, mieszkające w miastach, mają domy i ubrania podobne do tych, które znamy.
Rodzic zadaje pytanie: Co różni, a co łączy dzieci na całym świecie? Dzieci na podstawie zdjęć wypowiadają się na temat podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych stron świata. Powinny zwrócić uwagę na kolor włosów, karnację, wzrost, sylwetkę, nastrój.
Rodzic zadaje pytania:
Dlaczego jedne dzieci są wesołe, a inne smutne?
Jak możemy pomóc tym, które wyglądają na smutne?
Z jakich krajów mogą pochodzić te dzieci? Rodzic może podać krótką informację, np.: Wiele
dzieci mieszka w krajach biednych. Muszą pracować, aby pomóc rodzicom w utrzymaniu rodziny.
W Ameryce Południowej dzieci pracują w kopalniach, pchają ciężkie wózki załadowane węglem.
Mali Afrykanie najczęściej spędzają czas na pastwiskach, pasąc bydło. Dzieci wymieniają różne
sposoby pomocy niektórym dzieciom z biednych rejonów świata (kupowanie produktów ze specjalnym znaczkiem, akcje charytatywne, zbieranie darów itp.).
Filmik pt. ,,Dzieci z różnych stron świata"
https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20&feature=youtu.be
Zagadki:
RYSUJ PALUSZKIEM PO EKRANIE:
3. „Mój portret”.
Dzieci przeglądają się w małych lusterkach, zwracając uwagę na kolor włosów, oczu, uczesanie, cechy charakterystyczne (pieprzyk). Wymyślają i pokazują w lusterku różne miny wyrażające radość, smutek, strach, zdziwienie, złość. Rodzic omawia sposób wykonania portretu (dzieci będą rysować tylko głowę i ramiona). Wyróżnia z dziećmi części głowy, twarzy, szyję, ramiona. Dzieci rysują swoje portrety kredkami świecowymi na okrągłych kartkach (z kartki A4 wycinamy jedno duże koło).
4. Kolorowe dzieci – wysłuchanie piosenki Majki Jeżowskiej.
https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4
Kolorowe dzieci
muz. Majka Jeżowska, sł. Jerzy Bielunas
Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama,
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa.
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie,
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia,
I z tatusiem łapać strusie.
Ref.: Nie patrz na to w jakim kraju,
Jaki kolor dzieci mają
I jak piszą na tablicy,
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie każda mama,
Każdy tata chce to samo,
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwie dzieci!
Mogłam małą być Japonką,
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami.
Od kołyski żyć w Tunisie,
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie,
Tam gdzie palmy rosną w klasie.
Ref.: Nie patrz na to…
Los to sprawił lub przypadek,
Że Hindusem nie był dziadek,
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę.
Ref.: Nie patrz na to…
Podczas słuchania zwrotki dzieci pląsają po sali. W czasie refrenu dobierają się w pary ( z rodzeństwem, rodzicem albo i maskotką:) i klaszczą wzajemnie w dłonie – naprzemiennie we własne, w jedną, we własne, w drugą, w obie, we własne (na koniec dwa razy we własne).
5. Praca z KP4.30a – uzupełnianie ilustracji nalepkami, rozmowa na temat praw dziecka. • KP4, ołówek • Praca z KP4.30b – uzupełnianie tabeli nalepkami, czytanie zdań z poznanych liter, zapisywanie i obliczanie działania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz