sobota, 13 czerwca 2020

TYDZIEŃ: LATO
WTOREK, 16.06.2020r.
TEMAT: BURZA

Rytmika 16 czerwiec
Temat: Wakacyjna piosenka.
Piosenka wakacyjna dla dzieci : https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g
Zabawa z chustą przy muzyce: https://www.youtube.com/watch?v=1Zn1EGE6DpY
Zabawy z chusteczką: https://www.youtube.com/watch?v=lTa_dAQn3So


Gdzie jest burza? 09.06.2020 Kiedy będzie burza? RADAR BURZY ...


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych, propozycje zabaw:
1. „Plażowanie” – dzieci stawiają stopę na woreczku gimnastycznym. Na dany sygnał podnoszą
woreczek palcami stopy. Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą. Następnie w siadzie
prostym podpartym przekładają palcami prawej stopy woreczek leżący przy lewej stopie i na
odwrót. Na koniec rzucają woreczkami do celu – dużego pojemnika.

2. „Orzeźwienie” – rodzic rozdaje dzieciom puste butelki plastikowe. Dzieci w siadzie klęcznym kładą butelkę przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwają butelki szybkim ruchem w przód i przysuwają do kolan. Potem w leżeniu przodem zginają ręce w łokciach, dłonie trzymają na ziemi przy barkach, butelkę stawiają w małej odległości od twarzy. Robią głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie, starając się silnym wydechem
przewrócić butelkę. Następnie w leżeniu przodem trzymają butelkę w jednej ręce i przekazują
ją ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku (ręce
cały czas proste w łokciach). Na koniec w leżeniu tyłem trzymają oburącz butelkę za głową. Butelka
leży poziomo. Podnoszą nogi i ręce i starają się dotkną stopami butelki, po czym wracają
do pozycji wyjściowej.

3. „Pokrzywa” – dzieci siedzą w kręgu, jedno z nich wchodzi do środka i rzuca piłkę po kolei do każdego dziecka, wymieniając nazwy warzyw, owoców, krzewów. Na słowo „pokrzywa” nie można
złapać piłki. Kto się pomyli, robi trzy pompki. (zadanie wykonujemy tak samo z rodzeństwem lub z rodzicem).


2. Burza – zagadka. 

Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania zagadki Marcina Przewoźniaka.

Burza
Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).

Po przeczytaniu zagadki rodzic prosi dzieci, aby nazwały dźwięki, które w niej opisano.
Następnie prowadzi rozmowę: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą. Następnie rodzic podsumowuje zdobyte informacje.

Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy. 



3. „Co słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe. 
Rodzic włącza nagranie z odgłosami. Dzieci starają się rozpoznać, co słyszą, i podać nazwy tych zjawisk.

https://www.youtube.com/watch?v=mbNPNm-ORSM - zagadki 1

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8&t=25s - zagadki 2


4. „Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz.

Potrzebne: bębenek lub plastikowa miska odwrócona do góry dnem. 

 Kojarzenie dźwięków:
– uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi,
– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,
– uderzanie pałeczką – pada,
– mocne uderzanie pałeczką – leje.
Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:
– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
– ulewa – tupanie nogami.


5. „Skąd się bierze burza?” – eksperyment. 

Rodzic proponuje dzieciom przeprowadzenie doświadczenia, do którego będą potrzebne:
szklanka,
blaszane denko (pokrywka puszki),
balonik,
kawałek wełnianej tkaniny.

Instrukcja:
1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
2. Nadmuchujemy balonik,
3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
4. Zbliżamy palec do brzegu blachy.

Po zakończeniu eksperymentu i zapisaniu wniosków rodzic pyta dzieci:
Co zauważyliście? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).

https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4 - eksperyment

 6. „Burza” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy. 

Rodzic pyta dzieci:
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie
elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu,
w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)




• Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz