WTOREK 07.04.2020r.
TEMAT: WIELKANOCNE TRADYCJE
Rytmika
Temat: Zielony koncert
1. Zabawa na powitanie „Podłoga, ręka, noga” – dziecko maszeruje przy akompaniamencie muzyki lub instrumentu ; na komendę rodzica: „Dwie nogi, jedna ręka” – dziecko dotyka podłogi tylko dwiema nogami i jedną ręką. Inne przykładowe polecenia to : „Jedno kolano, dwa łokcie” , „Dwa kolana, jeden łokieć” itp.
2. Zabawa ruchowa do piosenki „Zielony koncert” (patrz nagranie) :
Podczas zwrotek śpiewają oraz wykonują następujące ruchy i gesty :
Ptak zaśpiewa tir,li,li dz.naśladuje rękoma ruch ptasich skrzydeł
Bocian dziobem kle,kle,kle naśladują rękoma ruch dzioba bociana
Świerszcz na skrzypcach pi,pi,pi naśladują rękoma grę na skrzypcach
Żaby w błotku re,re,re . lekko podskakują w miejscu.
Ryba pływa plum,plum,plum dz.za pomocą rąk naśladują fale
Kwiatki dzwonią dzyń,dzyń,dzyń klaszczą
Wiatr narobił szum szum szum kołyszą rękoma nad głowami w prawo i w lewo
Żegnaj zimo giń,giń,giń kiwają prawą ręką w geście pożegnania.
3. Swobodna zabawa przy muzyce (obojętnie jaki przykład muzyczny) - przy muzyce dziecko swobodnie rusza się / a przy ,,stop" w muzyce, czyli zatrzymanie podkładu - dziecko zatrzymuje się w miejscu w dowolnej pozie.
4. Przyjemnej zabawy.
ZAJĘCIA
1. Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy.
W czasie, gdy rodzic czyta bajeczkę, dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy.
Wielkanoc u języczka
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto.
Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku
powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają,
przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają
szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie
składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło.
Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu
w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw
na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język
z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje.
Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli
wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.
2. „Wielkanocna zabawa”
Obejrzyjcie uważnie obrazki. Co one przedstawiają?
Rodzic do dziecka: Za chwilę włączę muzykę i poproszę was, żebyście poruszali się do niej w określony sposób. Będzie on zależał od hasła, które wypowiem.
https://www.youtube.com/watch?v=uZ1FEre0jEg - propozycja podkładu do zabawy
Hasła :
zajączki - kicają,
baranki – kłaniają się,
kurczaczki – machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach),
a pisanki – obracają się.
Rodzic włącza dowolną muzykę i prowadzi zabawę w opisany sposób.
Zabawę można też poprowadzić w języku angielskim i trochę utrudnić:
zajączek – bunny,
baranek – lamb,
kurczątko – chick,
pisanki – easter eggs.
Po zabawie rodzic prosi dzieci o krótkie wyjaśnienie, z czym związane są te obrazki.
Rodzic może pomóc dzieciom pytaniami:
Jakie święta związane z wiosną będziemy niedługo obchodzić? Jak przygotowujecie się do świąt Wielkanocnych?
Z czym kojarzą się wam święta Wielkanocne?
Jakie zwyczaje wielkanocne panują w waszych domach?
3. ,,Wielkanocne zwyczaje".
Rodzic omawia z dzieckiem Wielkanocne zwyczaje na podstawie ilustracji.
Można najpierw pokazać dziecku ilustracje i zapytać, które z nich dziecko zna i może o nich coś więcej powiedzieć.
4.„Śmigus-dyngus” – chłopcy i dziewczęta stoją w dwóch grupach po przeciwnych stronach sali.
Kiedy zabrzmi skoczna melodia na środek wbiegają dziewczęta i wesoło tańczą w rytm muzyki.
W tym czasie chłopcy skradają się na palcach, tworząc krąg wokół dziewczynek. Kiedy nastąpi przerwa
w muzyce, chłopcy naśladują polewanie dziewczynek wodą z wiadra. Prosi dzieci, aby opowiedziały, czy w ich rodzinach pielęgnuje się tę tradycję i w jaki sposób. Na koniec N. prosi dzieci, by zastanowiły się wspólnie, jakich zasad należy przestrzegać, by śmigus-dyngus był dla wszystkich przyjemną tradycją (np.: nie polewamy wodą osób, które wyraźnie tego nie chcą i obcych, polewamy chętne osoby niewielka ilością wody, przestajemy, gdy polewana osobą chce zakończyć zabawę, nie obrażamy się, gdy ktoś nas obleje wodą).
- tak zabawa wyglądałaby w przedszkolu.
Wy możecie spróbować dostosować zabawę do swoich możliwości w domu :)
https://www.youtube.com/watch?v=lGUkCV6-fts - muzyka
4. „Kaszubskie nuty” – zabawa słuchowo-wzrokowa.
Rodzic prosi dziecko o otwarcie KP3.41a i nazwanie przedmiotów widocznych na ilustracjach. N.: Za chwilę włączę piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku kaszubskim. Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem. Posłuchajcie słów i starajcie się wskazywać palcem te ilustracje, o których –
waszym zdaniem – jest właśnie mowa w piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=4CVNx_9IRZ4 - link do piosenki
KASZËBSCZÉ NÓTË
To je krótczé, to je dłudżé, to kaszëbskô stolëca
to są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.
Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je ridel, to je ticz, to są chòjnë, widłë gnojné.
Chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je prosté, to je krzëwé, to je slédné kòło wòzné.
Slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca
To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtorôczi.
Hôk, ptôk, półtorôk,
slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.
Całé, pół, klëka, wół,
hôk, ptôk, półtorôk,
slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je môłé, a to wiôldżé, to są jinstrumenta wszelczé.
Małé, wiôldżé,
klëka, wół, całé, pół,
hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
Po wysłuchaniu piosenki rodzic prosi dzieci, by opowiedziały o tym, czy łatwo było im rozpoznać znaczenie wszystkich słów. Dzieci powtarzają treść wyliczanki, wskazując ilustracje. Rodzic włącza piosenkę raz jeszcze i zachęca dzieci do śpiewania.
5. Praca z KP3.41a – podczas słuchania piosenki Kaszubskie nuty dzieci pokazują kolejne obrazki
i próbują powtarzać nazwy przedstawionych na nich przedmiotów w języku kaszubskim. Naklejają
nalepki pod tymi obrazkami, które przedstawiają przedmioty nazwane podobnie w języku kaszubskim
i polszczyźnie ogólnej.
Dodatkowo:
Prosta zabawa ćwicząca sprawność dłoni, umiejętność wycinania a potem może służyć jako puzzle. Oczywiście do wspólnej zabawy z rodzicami: - mogą być wycięte szablony jajka, raz rodzic rysuje wzory raz dziecko (więc raz rodzic wycina a raz dziecko) - ale można też tak, że rodzic wycina a dziecko składa puzzle, a gdy dziecko wycina rodzic składa puzzle
Pomysł pochodzi ze strony przedszkolne pomysły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz