PIĄTEK 03.04.2020r.
TEMAT: ŻEGNAMY MARZANNĘ
Na początek zajęcia wysłane przez panią Beatę:
RYTMIKA
1. Zabawa muzyczno-ruchowe: W czasie tych ćwiczeń dzieci słuchają opowiadania i wykonują polecenia rodzica. Dobrze, jeśli zabawie towarzyszy jakaś ilustracja muzyczna np. https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg
Opowiadanie:
Znajdujemy się w Krainie Śmieciuchów. Panuje w niej wielki nieład: wszędzie jest brudno i smutno. Na szczęście my wiemy, co zrobić, żeby „uzdrowić” to miejsce { na podłodze leżą worki , dziecko wybiera jedno, podnosi i symbolicznie zbiera śmieci }
Śmieci w Krainie Śmieciuchów są pozbierane. Teraz trzeba zebrać zanieczyszczone powietrze { dzieci biegają z rozszerzonymi workami nad głową i „łapią” w worki powietrze }
Pozostaje jeszcze osad na wodzie { dzieci stają na workach i powoli przesuwają się po podłodze, zbierając osad z wody }
Wszystko jest już posprzątane. Teraz w tej krainie mogą wyrosnąć kwiatki { dzieci formują z folii kwiatek, wąchają go i spacerują po pokoju }
Do krainy wróciły również zwierzęta { dzieci wchodzą do worków i skaczą jak zajączki }
Do czystej krainy powróciły również dzieci, które z chęcią grają w piłkę { dzieci formują z worków kule i podrzucają je w górę jak piłki }
Pod wieczór dzieci są tak zmęczone harcami, że kładą się na polance i zasypiają na miękkiej poduszce { dzieci kładą się na polance uformowanej oczywiście z worków foliowych. Po przebudzeniu okazuje się, że ta ekologiczna przygoda była tylko pouczającym snem }
2. Ciuciubabka muzyczna („Wędrujące instrumenty”) – potrzebne jakiekolwiek rzeczy, które wydają dźwięk np. stukanie klocka o klocek, potrząsanie kluczami, puszka z grochem, szuranie gazetą lub jakimś innym materiałem.
Dziecko z przepaską na oczach i podąża za instrumentem, na którym gra ktoś drugi.
3. Ekologiczny instrument (kto chce) – można wykonać z różnych zużytych opakowań. Potem można na nim zagrać przy piosence j.w.
Na początek:
Doszły mnie słuchy, że spodobały się Wam wczorajsze zajęcia z muzyką klasyczną w tle, więc na początek obejrzyjcie film o kwiatach. Tym razem Antoni Vivaldi :)
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
1. „Pożegnanie zimy” – rozmowa kierowana. Rodzic rozmawia z dziećmi o pożegnaniu zimy i powitaniu wiosny. Wspólnie omawiają zwiastuny wiosny:
topnienie śniegu
pojawienie się listków na drzewach
powrót ptaków z ciepłych krajów
A to zeszłoroczne poszukiwania wiosny:
Następnie rodzic opowiada o starym ludowym zwyczaju – topieniu marzanny:
Od dawna w różnych regionach Polski znane są obrzędy związane z topieniem marzanny. Marzanna to kukła wykonana najczęściej ze słomy, ubrana w biały strój. Była symbolem zła, choroby i srogiej zimy, przez którą cała przyroda zasnęła pod grubą warstwą śniegu.
Ludzie czekając na nadejście wiosny i chcąc zniszczyć wszelkie zło, palili lub wrzucali marzannę do
wody. Uważano, że utopienie marzanny spowoduje nadejście wiosny. Marzannę wynoszono ze
wsi całą gromadą. Robiono to po zabawie albo w jej trakcie. Niesiono ją, trzymając wysoko a następnie topiono. Wierzono, że oddanie marzanny władcom wód spowoduje urodzaj na polach.
2. Marzanna – Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza, prosi, by dzieci zapamiętały, z czego jest zrobiona marzanna i dokąd jest niesiona.
Marzanna
Jadwiga Jałowiec
Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkę,
ustroimy kukłę pannę marzaneczkę.
Poniesiemy ją wysoko nad łąką,
nie zaszkodzisz marzaneczko skowronkom.
Poniesiemy ją daleko przez pole,
aby w zbożu nie rządziły kąkole.
Poniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie,
taki zwyczaj kiedy zima odchodzi.
W tym roku nie było nam dane razem przejść
barwnym korowodem z Marzanną,
ale możecie pooglądać przedszkolne Marzanny z poprzednich lat,
wykonane przez rodziców przedszkolaków.
Rok: 2017
Rok 2018:
Rok 2019:
Marzanna była tak ciężka, że połowę drogi dały radę nieść kolejno dzieci w parach
A drugą połowę musiała ponieść pani :)
Taniec wiosenny
Teraz w kronikach przedszkola zabraknie niestety Marzanny z roku 2020...
Dzieci stają w kole. N. zaczyna zabawę, mówiąc: Razem z marzanną żegnamy... i podaje nazwę przedmiotu lub zjawiska, które odchodzi wraz z odejściem zimy, np. Razem z marzanną żegnamy śnieg. Następnie dziecko z lewej strony N. powtarza zdanie i dodaje kolejne wymyślone przez siebie słowo, np. Razem z marzanną żegnamy śnieg, ciepłą kurtkę. Itd.
Z rodzicem lub rodzeństwem bawicie się na zmianę.
4. Zapoznanie z piosenką ,,Marzanna" – zapoznanie z piosenką, nauka odtworzenia rytmu za pomoc dowolnych instrumentów.
https://www.youtube.com/watch?v=hdbMY6nVD6c
Wiosna już nadchodzi,
zima odejść nie chce,
nocą jeszcze mrozi,
śniegiem prószy jeszcze.
Marzanno, Marzanno,
ty zimowa panno,
dziś cię utopimy,
bo nie chcemy zimy.
Odpłyń wraz z lodami,
daleko do morza,
niechaj wreszcie przyjdzie
do nas wiosna hoża.
5. Wiosenne przysłowia - odczytajcie wiosenne przysłowia i porozmawiajcie z dziećmi o ich znaczeniu:
- Kto w marcu zasieje, ten się na wiosnę śmieje.
- W marcu jak w garncu
- Gdy w kwietniu słonko na dworze, nie będzie pustek w komorze.
- Jak przygrzeje słonko, przyjdzie kwiecień łąką.
- Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
- Kwiecień, gdy deszczem plecie, to maj wystroi w kwiecie.
- Jedna jaskółka wiosny nie czyni.
6. Praca z KP3.39b – kącik grafomotoryczny. Kolorowanie pól zgodnie z kodem.
7. Rozruszanka - RUCH ŁAGODZI STRESY :) W tym ciężkim czasie dla odstresowania - rodzice poruszajcie się z dziećmi :)
https://www.youtube.com/watch?v=YQNaA-U9Lcc - ,,Ręce prosto, prosto - pomachaj ramionkami" :)
Garstka pomysłów na weekend :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz