wtorek, 28 kwietnia 2020

TYDZIEŃ: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
ŚRODA, 29.04.2020r.
TEMAT: SEGREGUJEMY ODPADY.

RELIGIA

https://www.loom.com/share/f8ff40aa2e1749ef931079d8372a905e  

1. „Łąka” – słuchanie i ilustrowanie treści wiersza. 
Rodzic zaprasza dzieci do zabawy ruchowej: Za chwilę zamienimy nasz pokój w łąkę i wyruszymy na wycieczkę. Będę czytać wiersz, a waszym zadaniem będzie pokazywać ruchem to, co słyszycie. Postarajcie się również ilustrować różne uczucia, które będą towarzyszyć bohaterom wiersza, np. zdziwienie, zaskoczenie, strach, zdenerwowanie, radość.
Przygotujcie się do wyprawy: zmieńcie kapcie na buty, zawiążcie sznurówki, włóżcie czapki
itp. (rodzic prosi dzieci o ilustrowanie ruchem tych czynności ,,na niby").
Podczas czytania wiersza rodzic ilustruje ruchem niektóre czynności, pozwalając dzieciom na swobodną interpretację treści. Rodzic zwraca uwagę modulacją głosu na wersy wiersza dotyczące emocji bohaterów.

Łąka
Małgorzata Strzałkowska

Jak tu pięknie dookoła!
Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio.
Nagle patrzą – jakiś dołek,
a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…
– Patrzcie! Stos papierków,
trzy butelki, pięć cukierków,
jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta,
dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował
i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu.
– Wiecie, jak tak dalej będzie,
jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje,
tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów,
bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie
i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami,
płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko,
niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj.
A jak nie – to marsz do kąta.

2. Rozmowa na temat treści wiersza.
Rodzic wyraźnie zaznacza, że teraz zamieniamy się z powrotem w przedszkolaki i wracamy do naszej sali. Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy na temat wiersza:
Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?
Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące?
Co znalazły na łące?
Jak się wtedy poczuły?
Jak wy czulibyście się w takim zaśmieconym miejscu?
Jak myślicie, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
Czy przypominacie sobie, jaką radę ma autorka wiersza dla tych, którzy naśmiecili?
Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać?
Czy jest to prawdziwa i skuteczna rada, czy raczej żart?
Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie?
Rodzic może odczytać cały wiersz raz jeszcze lub przypomnieć jego fragmenty, jeśli dzieci mają trudność z odpowiedzią na pytania.
Warto wspomnieć, że rada autorki „marsz do kąta” jest żartem, Ziemi taka kara nie pomoże. Lepiej po prostu po sobie sprzątnąć.

3.  „Głoski w moim imieniu” 
 N. prosi dzieci, aby policzyły samodzielnie głoski, które tworzą ich imię. Po chwili, gdy wszystkie dzieci potwierdzą, że wykonały zadanie, N. wspólnie z grupą sprawdza ćwiczenie. Ważne, by zapytać dziecko, jaką formę swojego imienia wybrało do zabawy, od tego zależy poprawność odpowiedzi. Po sprawdzeniu N. prosi dziecko, by zapisało na kartce cyfrę, która oznacza liczbę głosek w imieniu. Później wszyscy sprawdzają kto ma najwięcej głosek w imieniu, kto najmniej, kto 5, 6 itp. Czyja grupa najliczniejsza?.

- Tak zabawa w głoski wyglądałaby w przedszkolu. Wy w domu możecie pobawić się w sprawdzanie ilości głosek w imionach wszystkich członków rodziny: mamy, taty, rodzeństwa, babci, dziadka, itd.

4.„Akcja – segregacja” 
Rodzic prowadzi z dziećmi rozmowę na temat tego, w jaki sposób segregują śmieci w swoich domach. Następnie wspólnie oglądają ilustracje koszy na odpady i czytają ich etykiety.

Zadanie dla dzieci:  Spróbujcie posegregować śmieci do odpowiednich koszy. Ile przedmiotów trafi do koszy poszczególnej kategorii? W którym koszu będzie najwięcej śmieci?

Brak dostępnego opisu zdjęcia.Brak dostępnego opisu zdjęcia.
Brak dostępnego opisu zdjęcia.Brak dostępnego opisu zdjęcia.


Śmieci:





Podobny obraz


Podobny obraz


5. Praca z KP4.2b – wycinanie obrazków, nalepianie pod ilustracjami właściwych pojemników na
odpady. 
 • Praca z KP4.3a – liczenie pojemników, rysowanie po śladzie, czytanie wyrazów, łączenie ich
z właściwymi pojemnikami. 


6. Bajka ,,Eko patrol - segregacja śmieci".


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz