niedziela, 26 kwietnia 2020

TYDZIEŃ: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
PONIEDZIAŁEK, 27.04.2020r.
TEMAT: EKOPRZYJACIELE

ANGIELSKI

https://www.youtube.com/watch?v=ddDN30evKPc - piosenko - rymowanka:D




1. https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE - spróbuj zapamiętać i zaśpiewać refren piosenki :)

Ci co lubią segregację Otóż oni mają rację Gdy w osobne pojemniki Lecą papier, szkło, plastiki Cały świat jest w naszych rękach Właśnie o tym ta piosenka Możesz dbać o cały świat Chociaż masz niewiele lat A recykling trudne słowo Chodzi o to by na nowo Z naszych śmieci zrobić coś Papier, plastik albo szkło Więc dorośli oraz dzieci Posłuchajcie Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś Żeby jutro dobrze żyć


2. Nowa moda – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. 

Rodzic wprowadza dzieci do uważnego słuchania utworu, sygnalizując, na jakie informacje powinny zwrócić szczególną uwagę.

Rodzic.: Podczas słuchania wiersza postarajcie się zapamiętać, którzy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce. Policzcie, proszę, o ilu środkach transportu rozmawiali.

https://www.youtube.com/watch?v=wowLLtLRigs - czytanie wiersza przez n-la.

Nowa moda
Małgorzata Strzałkowska

W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki, pola
pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.

Rodzic prosi dzieci o odpowiedź na pytania.
Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
Ilu było członków tej rodziny?
Czy potraficie ich wymienić?
Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny?
Dlaczego wybrali rowery?
Co znaczy słowo „moda”?
Co oznacza słowo „ekologiczny”?


3. „Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa. 

ZEGAR NA ŚCIANĘ ULTRA CICHY ZIEMIA 30 CM 8877757320 - Allegro.plZegar szklany okrągły Planeta Ziemia - Zegary - zdjęcia, pomysły ...

Dziecko stoi  po przeciwległej stronie ściany na której wisi lub stoi w pokoju zegar. Pod zegarem rodzic przywiesza symboliczną kulę ziemską (można narysować lub postawić globus).

Rodzic zaprasza dzieci do zabawy: Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę wy też, w zabawie, będziecie mogli wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi. Jeśli, waszym zdaniem, powiem zdanie prawdziwe – skaczcie raz do tyłu. Jeśli zdanie będzie fałszywe – robicie dwa skoki do przodu.

Propozycje zdań o tematyce ekologicznej do wypowiedzenia przez rodzica w zabawie:


  • Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
  • Rower nie produkuje spalin.
  • Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
  • Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
  • Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.
  • Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
  • Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
  • Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.

Zabawa kończy się w momencie, gdy dzieciom uda się dotrzeć do sylwety Ziemi zawieszonej
na ścianie.


4.„Z jak zegar” – prezentacja litery w wyrazie. 

Rodzic pokazuje dziecku planszę z monografią litery z.



Wskazuje model wyrazu z podziałem na sylaby.
Prosi dzieci o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: ze-gar, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy.
Dzieci liczą sylaby zawarte w wyrazie.
Następnie rodzic wskazuje na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową analogicznie jak w przypadku analizy sylabowej. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami na planszy. Wyszukują głoski odpowiadające literom, które już znają.

Rodzic prezentuje sposób pisania liter Z i z (pierwszy obrazek). Zwraca uwagę dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
Na koniec rodzic daje dziecku skakankę z której dziecko układa na podłodze litery Z, a następnie przechodzi po nich stopa za stopą.

 5.„Jakie to słowo?” – zabawa językowa. 
Rodzic wypowiada słowa zawierające głoskę z, posługując się
logotomami (nie sylabami) i prosi dzieci, by określiły, jakie to słowo i na którym miejscu słyszą w nim głoskę z (na początku czy w środku).
Przykłady słów: z-egar, zło-m, ga-zda, zebr-a, nazw-a, groz-a. 

Informacja dla rodzica:
(Logotom(y) czyli zlepki sylab, które nie niosą żadnej treści i nie maja jakiegokolwiek znaczenia uzyskują WIELKI sens w naszej rehabilitacji. Wszyscy wiemy jak trudno jest wypowiedzieć głoskę dżwięczną w nagłosie czyli na początku słowa. Na przykład: zamiast "gazeta" z reguły mówimy "kaseta"ubezdżwięczniając "g" oraz "z"; zamiast "byk" wychodzi nam "pyk" etc. Popełniamy błąd nie przykładając do tego wagi gdyż z dalszej części słowa i kontekstu wynika treść. Jest też inny powód - ogromnie trudno tak ZMOBILIZOWAĆ mięśnie przełyku do pracy, by tworzyły głos OD RAZU. Trening. Tylko osoby świetnie mówiące i zwracające uwagę na technikę no i słuchające wyłapują takie braki.
Pomocne są logotomy. .Na przykład: chcąc powiedzieć "byk" można najpierw uzyskać "m" poprzez "tma, tmo, tme,..totma, totmo, tetme.." , a potem: " mbak, mbok, mbek.." i w końcu "byk, bak, bok,bek..". I zrobione. Można też użyć innego logotomu : " kobok, kabak, kobok.. dalej bak, bok, bek, byk.
“  Logotomy…” to zestawy ćwiczeń wspomagających pracę dziecka nad poprawną wymową głosek. To doskonała pomoc dla terapeutów, logopedów, nauczycieli i rodziców, chcących urozmaicić monotonne ćwiczenia logopedyczne.)

• Praca z KP4.1a – kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów.
• Praca z KP4.1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytywanie hasła, pisanie litery Z, z po
śladzie. 

Bajka ,,Ekologiczny dom"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz