czwartek, 2 kwietnia 2020

TYDZIEŃ: WITAJ WIOSNO!
CZWARTEK 02.04.2020r.
TEMAT: WIOSENNA SZTUKA

1. Wiosenna orkiestra.
Czy muzyka jest lub może być o czymś?

A czy muzyka instrumentalna taka, którą grają tylko instrumenty może być o czymś?

Czy muzyka może opowiadać o zjawiskach w przyrodzie, o porach roku, zwierzętach, kwiatach? 

Jeżeli dzieci nie są przekonane, rodzic wyjaśnia:
Istnieje pewien rodzaj muzyki instrumentalnej, która jest o czymś. Jest to taka muzyka, która
miała coś opisywać, o czymś opowiadać. Kompozytor często podpowiadał, o czym będzie utwór
w tytule kompozycji. Taka muzyka czasami jest tak napisana, żebyśmy mogli odgadnąć, co chciał
nam przekazać kompozytor, nawet gdy jej nie znamy. Dzieje się tak wtedy, gdy kompozytor stara
się różnymi środkami muzycznymi naśladować jakieś zjawiska pozamuzyczne.

Rodzic proponuje dzieciom zabawę w rozpoznawanie utworów: Wysłuchamy teraz trzech fragmentów utworów. Po każdym z nich opowiecie, co słyszeliście i z czym kojarzyła się wam muzyka.

Utwory poniżej: (można włączyć tylko fragment, jeśli dziecko będzie znudzone). Lepiej żeby dzieci zamknęły oczy, bo obrazki pojawiające się w tle filmików z youtube'a mogą ich nakierować i nie poniesie ich wyobraźnia :)

1) https://www.youtube.com/watch?v=a0hFZPvanMs - piękna kompozycja Fryderyka Chopina, Wiosenny Walc - (walc a-moll)

2) https://www.youtube.com/watch?v=wGYdeXRCD1c - Galop z suity Komedianci

3) https://www.youtube.com/watch?v=Qwm_SB_G-Lg - La Basque - Batti Strauss

Po wysłuchaniu dzieci dzielą się spostrzeżeniami.

Rodzic zachęca do interpretacji utworu ruchem: Czy potrafilibyście przedstawić ruchem te utwory?
Odtwarza jeszcze raz muzykę, a dzieci improwizują.

(https://www.youtube.com/watch?v=drexJTpUc8A - przykład improwizacji ruchowej przedszkolaków)

2. ,,Wiosenna sztuka" 
Rodzic zaprasza dzieci do obejrzenia kilku reprodukcji obrazów. Nie mówi, jakie są ich tytuły i co przedstawiają. Prosi dzieci, by spróbowały odgadnąć, co przedstawiają obrazy Józefa Chełmońskiego. Niech dzieci wymyślą swoje tytuły do tych obrazów, a poniżej znajdziecie właściwe odpowiedzi.




Plakat Bociany


Obraz olejny Kaczeńce - Józef Chełmoński - 7572741216 - oficjalne ...

Dzieci starają się rozpoznać kształty i barwy występujące na reprodukcjach.
Następnie rodzic zachęca: Posłuchajcie proszę wiersza, który może być podpowiedzią do ostatniego obrazu.

Kaczeńce
Janina Halagarda

Usiadły kaczeńce kępami
i patrzą złotymi oczkami:
na żabki zielone, skaczące,
motylki fruwające.
Przysiadły motyle – na chwile,
rosę z kwiatków strząsały,
i znów się wzbiły do nieba
i poleciały…
A szary pajączek widział,
co robi motyl i żabka.
Chociaż cichutko siedział
pod małym listkiem kwiatka.
Namaluj wiosnę farbami:
kaczeńce, żabki, motyla,
biedronkę i pająka:
Spójrz! Jaka piękna łąka!

Odpowiedzi. Tytuły obrazów namalowanych przez Józefa Chełmońskiego to:
1.,,Żurawie o poranku"
2.,,Bociany"
3.,,Kaczeńce".

Jak wyglądają kaczeńce?


Podobny obraz


3.„Emocje w sztuce” – zabawa pantomimiczna.
Do zabawy potrzebne trzy osoby i karteczki z piktogramem czyli rysunkiem emocji: np. radość, smutek, złość, strach, wstyd, zazdrość.

Jedna osoba w trójce jest rzeźbiarzem, druga – rzeźbą, trzecia – widzem. Wszyscy widzowie odchodzą na bok.
Rzeźbiarze podchodzą kolejno do stolika i losują karteczki z piktogramami wyrażającymi emocję,  Następnie podchodzą do rzeźb i ustawiają je w taki sposób, by jak najlepiej wyrazić wylosowaną emocję. Po chwili do rzeźbiarzy i rzeźb podchodzą widzowie. Ich zadaniem jest odgadnięcie emocji wyrażanych przez rzeźby. W kolejnej rundzie zmieniacie się rolami tak, aby każde miało szansę być rzeźbiarzem, rzeźbą i widzem.



4. „Domino wyrazowe” – zabawa językowa z wykorzystaniem Alfabetu. Dzieci dobierają się w pary (rodzeństwo) (albo rodzic - dziecko). Jedna osoba z pary układa wyraz kartoników z literami, druga układa wyraz rozpoczynający się taką literą, jak ostatnia litera w wyrazie ułożonym przez pierwszą osobę z pary.

 5. Praca z KP3.34a – przeliczanie elementów na ilustracji, wpisywanie właściwych liczb.
 Praca z KP3.34b – wskazywanie obrazków zapamiętanych z poprzedniej strony, wpisywanie liczb,
rysowanie wzoru po śladzie.


6. Dodatkowo:

  • Spróbujcie paluszkiem połączyć kształty w paryBrak dostępnego opisu zdjęcia.
  • Opowiedz co się dzieje na obrazkach. Powiedz co wydarzyło się jako pierwsze, drugie, trzecie, czwarte, piąte i ostatnie.

Obraz może zawierać: rysunek

  • Połącz kwiatuszka z jego cieniem

Obraz może zawierać: tekst „Schede didattiche sulla primavera Collega con una una linea ogni fiore alla sua ombra. ombra.”

  • Połącz paluszkiem po ekranie zwierzęta z ich domkami


Brak dostępnego opisu zdjęcia.

7. Tutaj możecie śledzić na żywo gniazdo bocianów w Ustroniu. 29 marca przyleciał bocian, niestety pogoda go zaskoczyła. Kiedy obserwowałam gniazdo wczoraj było zasypane śniegiem i biedny bociek całą noc spędził marznąc. Ale dziś jak widać jest trochę słoneczka :)
 http://www.bociany.edu.pl/

8. Na koniec jako, że dziś temat zajęć był bardzo ,,ukulturalniający" posłuchajcie piosenki (uwielbianej szczególnie przez dziewczynki ) ,,Mam tę moc" ale w troszkę innej wersji :)

https://www.youtube.com/watch?v=TI_P7pnZrJs

Pozdrawiam Was cieplutko <3

1 komentarz:

  1. Oczywiście rewelacja🧡🙂 w takich zajęciach chętnie uczestniczy i starsze rodzeństwo 👏

    OdpowiedzUsuń