wtorek, 21 kwietnia 2020

TYDZIEŃ: PRACA ROLNIKA
WTOREK, 21.04.2020r.
TEMAT: NA POLU

Na początek:

RYTMIKA

Temat: Witamy wiosnę.
Zabawy muzyczno – ruchowe (zazwyczaj w grupie) opisane poniżej są teraz propozycją dla rodziców z dziećmi :
1) „Śnieżne zaspy z tunelami” – Mama/Tata siedząc stykają się rękami, ramionami, nogami, tworząc zaspy i tunele. Dziecko – przechodzi przez te przeszkody.


2) „Chmurki – dziurki” – Mama/Tata na stojąco stykają się rękami, ramionami, nogami, tworząc dziury w chmurach. Dzieci przechodzą przez nie jak promienie słońca.


3) „Chlapiące kałuże” – Mama/Tata leżą na podłodze, tworząc z rąk i nóg kółka – kałuże. Dzieci chodzą pomiędzy rodzicem/rodzicami tak, żeby nie wejść w żadną kałużę.


4) „Zajączki wychodzą z norki” – Mama/Tata tworzą długi tunel, przez który przechodzi dziecko – zając.


5) „Niedźwiedzie i legowisko” – Mama/Tata leżą na podłodze obok siebie, trzymając ręce wzdłuż ciała i tworząc legowisko niedźwiedzia. Dziecko/dzieci kulają się po legowisku jak misie, które się budzą z zimowego snu.


6) „Bociany i gniazda” – Jedna osoba na siedząco tworzy gniazdo, a druga staje się bocianem, który podczas muzyki (lub bez muzyki) fruwa po pokoju . Na przerwę w muzyce (lub powiedzeniu „stop”) bocian wraca do gniazda.


7) „Dzięcioł i drzewo” – Jedna osoba – czyli dzięcioł – wystukuje rytm na plecach drugiej osoby, która w zabawie jest drzewem (propozycją może być: powtórz ten sam rytm co ja…)


8) „Motyle” - lekki bieg, w parze obejmując się wzajemnie za ramię (dziecko-dziecko lub dziecko – rodzic) . Machając drugą (wolną) ręką, udają fruwającego ptaka.

Życzę super zabawy. Jestem ciekawa jakiej Rodzince udało się wykonać wszystkie te ćwiczenia ? Powodzenia!

Pozdrawiam wszystkich BB.



1. „Praca rolnika” – słuchanie wiersza, ilustrowanie go sylwetami. 

Rodzic zaprasza dzieci do uważnego wysłuchania wiersza: Zwróćcie uwagę na wszystkie trudne słowa, postarajcie się je zapamiętać.

Wspólna praca
Ludwik Wiszniewski

Kwaknął kaczor
raz i drugi:
− Na podwórku
widzę pługi…
Kwa, kwa!

Kaczor - Giełda zwierząt - OLX.pl


Wróbel siedzi
na stodole:
− Już gospodarz
jedzie w pole…
Ćwir, ćwir!

Gawęda jak nasze psy i koty: Wróbel – cudownie zwyczajny Ptak Zimy

Zając przysiadł
na ugorze:
− Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!

ZAJĄC szarak ; 11 - na łące - zdjęcie - Fotoblog jerzym.flog.pl

Na podwórku
kogut pieje:
− Już gospodarz
w polu sieje…
Ko, ko!



Na topoli
kraczą wrony:
− Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!

WRONA SIWA ; 3 - na konarze topoli - zdjęcie - Fotoblog jerzym.flog.pl


Teraz krzyczą
wszyscy razem:
− Oraliśmy
z gospodarzem!
Hej! hej!


Rodzic rozmawia z dziećmi na temat wiersza:

Czy zapamiętaliście jakie zwierzęta występowały w wierszu?

Co robiły i o czym opowiadały?

Czy zrozumieliście wszystkie słowa użyte w wierszu?

Rodzic wyjaśnia, co to jest pług, ugór, orka, brona.

Pług – narzędzie uprawowe do wykonywania orki. Najstarszy rysunek pługa znaleziono w starożytnym mieście Ur. Pług składa się z jednego lub kilku korpusów płużnych.

Ile kosztuje używany pług obrotowy?

Ugór – pole wyłączone z rolniczego użytkowania na okres 1–2 lat, na którym wykonywana jest odpowiednia pielęgnacja mechaniczna, chemiczna lub pole niepielęgnowane zarastające samoistnie chwastami i samosiewami zbóż. Celem ugorowania jest poprawienie żyzności gleby.

Ugór - zdjęcie, fotka, foto numer: 670717 - Galeria rolnicza agrofoto

Orka – czynność wykonywana narzędziem uprawowym lub maszyną uprawową mająca na celu odwrócenie i pokruszenie uprawianej warstwy roli Wykonywana pługami lemieszowymi lub talerzowymi.
Plik:Orga-plug dwuskibowy.jpg

Brona – narzędzie uprawowe do spulchniania i rozdrabniania roli. Stosowane najczęściej po orce do rozdrabniania roli, lub po zasiewie, w celu przykrycia materiału siewnego cienką warstwą rozdrobnionej gleby. Stosowane jest także do usuwania kłączy i rozłogów chwastów, jako jedna z metod zwalczania chwastów.




2. „Dlaczego rośliny rosną?” – burza mózgów podsumowana w formie pracy plastycznej.

1. Dziecko otrzymuje od rodzica kartkę albo jeśli ktoś ma arkusza szarego papieru.

2. Zastanówcie się czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć i się rozwijać.

3. Spróbujcie zrobić plakat, który pokaże to w zrozumiały sposób.

4. Możecie korzystać ze wszystkich przyborów dostępnych w waszych pokojach.

5. Możecie tworzyć ilustracje, rysować ilustracje i pisać wyrazy. Powycinać obrazki z gazet.

6. Zapraszam do pracy.

7. Podczas pracy dzieci rodzic służy radą, pomocą i udziela wskazówek.

8. Po upływie ustalonego czasu, rodzic prosi by dziecko omówiło swoją pracę.

3. Czynności wykonywane na polu. Może uda Ci się przeczytać niektóre wyrazy samodzielnie?:

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Obraz może zawierać: niebo i na zewnątrz

Obraz może zawierać: 1 osoba

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.


4. Praca z KP3.45a – przypomnienie cyklu rozwoju roślin, zaznaczenie kolejności, rysowanie po śladzie pędów fasoli. 
 Praca z KP3.45b – rysowanie drogi w labiryncie, klasyfikowanie warzyw i owoców. 


Na deser zapraszam Was do korzystania ze słuchowisk dostępnych na youtube na kanale Bajkowisko - bajki dla dzieci. 

https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz