wtorek, 28 kwietnia 2020

TYDZIEŃ: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
WTOREK, 28.04.2020r.
TEMAT: ZIEMIA NASZ DOM

RYTMIKA 

Temat : Wycieczka do lasu : https://www.facebook.com/AnimaPianoSebastianDusza/videos/694501684652717/
Propozycja zajęć rytmicznych wg Sebastiana Dusza .



1. „Ile wody nam ucieka?” – zabawa badawcza. 
Co mam na myśli?
To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca. Po rozwiązaniu zagadki przez dzieci rodzic prezentuje napis WODA i prosi, aby dzieci na kartce także go napisały.
Napis "woda" ze sklejki

Następnie rodzic zaprasza dzieci do łazienki, odkręca kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia.
Prosi dzieci, by oszacowały, ile wody może w ten sposób wylać się z kranu do naczynia podczas trwania zajęć. Swoje szacunki dzieci zaznaczają flamastrem. Rodzic nastawia
zegarek, by wiedzieć, ile czasu minęło od odkręcenia kranu, i wraca z dzieckiem do zajęć.

2. Rozwiązywanie zagadek:


Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce)
W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)



Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia).



3. Zabawa – doświadczenie uświadamiające, w jaki sposób Ziemia krąży wokół Słońca. Dwoje dzieci (rodzeństwo, albo dziecko i rodzic) wcielają się w role Ziemi i Słońca. Słońce stoi nieruchomo, natomiast Ziemia porusza się dookoła Słońca i dodatkowo dookoła własnej osi. Słońce trzyma lampkę, która oświetla Ziemię tę część Ziemi , która jest zwrócona w jego stronę.
4.Rozmowa z dziećmi n.t.: czasu okrążenia Słońca przez Ziemię (rok); czasu obrotu Ziemi wokół własnej osi (doba); oraz pory dnia w zależności od oświetlania Ziemi (dzień i noc).
https://www.youtube.com/watch?v=rSiHUAdVRNM - czas jako następstwo ruchu obrotowego
5.Zabawa: ”Dzień – noc”: Dzieci poruszają się w rytm muzyki.
Na przerwę w muzyce i hasło „dzień” naśladują czynności, jakie można wykonywać w ciągu dnia, 
na hasło „noc”, kładą się na dywanie i „śpią”.
6. „Ile wody nam ucieka?” – kontynuacja zabawy badawczej. 
Rodzic sprawdza na zegarku, ile czasu upłynęło od rozpoczęcia eksperymentu. Tłumaczy dzieciom, jak długo kapała woda, porównując ten czas np. do czasu trwania posiłku. Rodzic zaprasza dziecko do łazienki, by sprawdzić, czy udało im się poprawnie oszacować ilość wody, która zebrała się w naczyniu. Rodzic prosi dzieci, by zmierzyły ilość wody np. szklanką, łyżką, filiżanką. Rozmawia z dziećmi o tym, że niedokręcony kran, zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć, trzeba dokręcać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać  prysznic, zamiast napełniania pełnej wanny wodą. 


7. Ziemia to nasz dom. 
Pamiętajcie :)
”Ziemia to nasz dom. Dawniej człowiek bardzo ją kochał i dbał o nią. Nazywał ją Matką Ziemią. Z czasem jednak ludzie zaczęli wykorzystywać bogactwa Ziemi do własnych celów - nie zastanawiając się nad tym, że swoimi działaniami bardzo jej szkodzą. Jest to jeden z głównych powodów, przez który Ziemia jest obecnie w bardzo złym stanie i potrzebuje naszej pomocy."



Może spróbujecie ulepić z plasteliny naszą planetę?

Podobny obraz Podobny obraz
Podobny obraz


• Praca z KP4.2a – zaznaczanie różnic pomiędzy obrazkami. 



Zakończenie – Quiz:
  • Planetą, na której żyją ludzie i zwierzęta jest:
– Wenus
– Ziemia
– Jowisz?
  • Śmieci wyrzucamy:
– do lasu
– do pojemników na śmieci
– przez okno?
  • Ziemia krąży dookoła:
– Słońca
– Księżyca?
  • „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię…” ( być może dzieci zapamiętały z zajęć w przedszkolu)
– Mikołaj Kopernik
– Julian Tuwim
– Jan Brzechwa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz