środa, 27 maja 2020

TYDZIEŃ: DZIEŃ DZIECKA
WTOREK 02.06.2020r.
TEMAT: NASZE PRAWA I OBOWIĄZKI



1. Piosenka o prawach dziecka – wysłuchanie piosenki. 

Za chwilę posłuchamy piosenki, która mówi nam o prawach dzieci na całym świecie.
Poproszę was, żebyście podczas słuchania postarali się zapamiętać, o jakich prawach dziecka
śpiewają dzieci w piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=SJgGFpxh6kY

Piosenka o prawach dziecka
sł. i muz. Jerzy Kobyliński

Mam prawo żyć,
Mam prawo być sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.

Mogę się śmiać,
Może się dziać pięknie,
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.

Mam prawo śnić, mam prawo być inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.


Opowiedzcie o czym jest piosenka, o jakich prawach dziecka jest w niej mowa.

2. „Prawda – nieprawda” – zabawa ćwicząca logiczne myślenie. 

Rodzic wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dzieci zdanie jest prawdziwe, klaszczą, jeśli nieprawdziwe – tupią nogami. Przykładowe zdania:

– Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
– Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
– Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
– Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).
– Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
– Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
– Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).
– Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.


3. „Prawa i obowiązki” – praca z KZ.
Dzieci przyglądają się ilustracjom na s. 74, opowiadają, co widza na zdjęciach i jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia. Następnie omawiają zdjęcia na s. 75. Dzieci łączą zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki dzieci (prawo do zabawy – obowiązek sprzątania po zabawie; prawo do opieki lekarskiej – obowiązek dbania o własne zdrowie; prawo do życia w rodzinie – obowiązek dzielenia się z najbliższymi, troski o nich; prawo do nauki – odpowiedzialność za własną wiedzę.



4.  Mam swoje prawa.


Obraz może zawierać: tekst

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

Obraz może zawierać: 1 osoba, tekst

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

Obraz może zawierać: 1 osoba, tekst

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie śpią, niemowlę i zbliżenie

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą, tekst i w budynku

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i tekst

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

Obraz może zawierać: jedzenie i tekst

Obraz może zawierać: 2 osoby, tekst i w budynku

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą, niemowlę i tekst

Obraz może zawierać: 2 osoby, dziecko, tekst i zbliżenie


5. Coś dla dzieci, ale także dla rodziców.

Szkoła Podstawowa w PyrzycachJanusz Korczak - Życie i twórczość | Artysta | Culture.pl


Janusz Korczak (właściwe nazwisko Henryk Goldszmit)
 urodził się w Warszawie, w rodzinie żydowskiej. 

Był: - lekarzem, - pedagogiem, - wychowawcą, - pisarzem. 

Walczył o dobro, sprawiedliwość i ochronę praw dziecka. 

Spośród wielu praw, o których pisał i walczył za najważniejsze uważał prawo do: - szacunku, - wiedzy, - upadku, - własności, - tajemnicy, - radości. 

W 1912 roku założył Dom Sierot dla dzieci żydowskich, a w 1919 roku współprowadził sierociniec dla dzieci polskich mieszczących się na Bielanach. W obu domach były przestrzegane prawa dzieci. Troszczył się o rozwój samorządności dzieci i młodzieży. Powołał Dziecięce Sądy Koleżeńskie i samorządy wychowanków. Korczakowskie prawa dziecka są aktualne do dziś. Większość z nich zrealizowano w Konwencji Praw Dziecka. 

Apel Twojego Dziecka wg Janusza Korczaka

1. Nie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi
prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.

2. Nie obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja
to wolę, bo to mi daje poczucie bezpieczeństwa.

3. Nie pozwól mi ukształtować złych nawyków. Ufam, że ty mi
pomożesz wykryć je w zarodku.

4. Nie rób tak, abym czuł się mniejszym niż jestem. To jedynie
sprawia, że postępuję głupio, aby wydawać się dużym.

5. Nie karć mnie w obecności innych. Najbardziej mi pomaga, gdy
mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.

6. Nie ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są
również doświadczenia bolesne.

7. Nie rób tak, abym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza
moje poczucie wartości.

8. Nie przejmuj się zbytnio gdy mówię: "Ja cię znienawidzę". To nie
ciebie nienawidzę, ale twojej władzy, która mnie niszczy.

9. Nie przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. One jednak
przyciągają twoją uwagę, której potrzebuję.

10. Nie zrzędź. Jeżeli będziesz tak robił, to będę się bronił przez
udawanie głuchego.

11. Nie dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo
zawiedziony, gdy ich później nie dotrzymujesz.

12. Nie zapominaj, że nie potrafię wyrazić siebie tak dobrze, jak bym
chciał. Dlatego też niekiedy mijam się z prawdą.

13. Nie przesadzaj, co do mojej uczciwości. To mnie krępuje i
doprowadza do kłamania.

14. Nie zmieniaj swych zasad postępowania ze względu na układy.
To wywołuje we mnie zamęt i utratę wiary w ciebie.

15. Nie zbywaj mnie, gdy stawiam ci pytania. W przeciwnym wypadku
zobaczysz, że przestanę cię pytać, a informacji poszukam sobie
gdzie indziej.

16. Nie mów mi, że mój strach i obawy są głupie. One są bardzo
realne.

17. Nigdy nawet nie sugeruj, że ty jesteś doskonały i nieomylny.
Przeżywam bowiem zbyt wielki wstrząs, gdy widzę, że nie jesteś
taki.

18. Nigdy nawet nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną jest
poniżej twojej godności. Uczciwe usprawiedliwianie się wzbudza
we mnie nadzwyczajną serdeczność ku tobie.

19. Nie zapominaj, że lubię eksperymentować. Nie zabraniaj mi
eksperymentować, gdyż bez tego nie mogę się rozwijać.

20. Nie zapominaj jak szybko rosnę. Jest ci zapewne trudno
dotrzymać mi kroku, ale proszę cię - postaraj się

21. Nie bój się miłości. Po prostu mnie kochaj takiego, jaki jestem


6. Praca z KP4.29a – dopasowywanie treści przeczytanej przez nauczyciela do obrazka:
1. prawo do wychowania w rodzinie, 2. prawo do ochrony przed przemocą, 3. prawo do zabawy
i wypoczynku, 4. prawo do wyrażania własnych poglądów, 5. prawo do opieki zdrowotnej, 6. prawo do edukacji.
• Praca z KP4.29b – odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz