czwartek, 7 maja 2020

TYDZIEŃ: POLSKA TO MÓJ DOM
CZWARTEK 07.05.2020r.
TEMAT: SZLAKIEM WISŁY


1. Zagadki znad Wisły 
Kto ma w domu Księgę Zabaw z Literami otwiera na s. 68 - 69. Kto nie ma, skany poniżej.
Dzieci patrzą na mapę Polski, wodzą palcem po Wiśle zaznaczonej na ilustracji. Z pomocą rodzica odszukują miejsce, skąd wypływa Wisła, odczytują nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza.

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy: Przeczytam za chwilę zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Poproszę, żebyście spróbowali je odgadnąć. Każda
odpowiedź rymuje się z treścią wiersza. Spróbujemy razem odszukać i wskazać te miasta na mapie.




Zagadki znad Wisły
Elżbieta Śnieżkowska-Bielak

Zagadka pierwsza

Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.

Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.

Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.

Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę? W (Krakowie).

Zagadka druga

Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.

Dalej – Stare Miasto –
Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki

Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.

Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się (Warszawa).

Zagadka trzecia

Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.

Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.

To jego nauka
Sprawiła, że może
Teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć przestworze.

Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta (Torunia).

Zagadka czwarta

Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło –
Przed nami zatoka!

Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.

Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku).

2. „Zrób to, co ja” – zabawa słuchowo-ruchowa. 

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy:
Dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki
z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób.
Patrz i słuchaj uważnie, bo poproszę Cię o powtórzenie tego rytmu.
Rodzic prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dzieci powtarzają. Przykłady
kolejnych rytmów:
• tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
• uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
• tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie.
Dzieci mogą takżę proponować własny wymyślony rytm.


3. „Jak się czujesz, gdy…” – zabawa dramowa. 

Za chwilę przeniesiemy się w naszej zabawie do smoczej jamy, takiej samej jak pod Wawelem.
Smoka tam już nie ma od dawna, bo – jak wiecie – znamy go tylko z legendy. Ale będziemy
poruszać się po pieczarze i wyobrażać sobie, jak moglibyśmy się poczuć, gdyby wydarzyło się
coś, o czym opowiem. Postarajcie się to pokazać mimiką twarzy, gestem, słowem.

Rodzic snuje opowieść, w której dzieci zwiedzają smoczą jamę.
Rodzic konstruuje zdania w taki sposób: Wędrujemy przez jaskinię. Rozglądamy się. Pokażcie, jak się czujecie, gdy niespodziewanie spotkamy nietoperza, gdy zobaczymy światełko w kącie jaskini, gdy spotkamy innych ludzi, gdy znajdziemy smoczy kieł, gdy znajdziemy wyjście itp.

Kończąc zabawę, rodzic powinien powiedzieć: Teraz kończymy naszą wyprawę, wychodzimy z jamy, znowu jesteśmy przedszkolakami.

 4.„J jak jajko” – prezentacja litery w wyrazie. 


Dziecko patrzy na plansze z prezentacją litery j, wskazuje  model sylabowy wyrazu. Rodzic prosi dzieci o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: jaj-ko, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy. Dzieci liczą sylaby zawarte w wyrazie.


Następnie rodzic wskazuje na planszy schemat głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami widocznymi na tablicy.


Rodzic prezentuje sposób pisania liter J, j na tablicy. Prosi dzieci, by napisały literę palcem na dywanie i w powietrzu. Zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. W tym celu może narysować na tablicy 3 linie zwieńczone dachem. Środkową linię należy pogrubić – to jest parter. Linia pod nią – to piwnica, a nad nią – strych. Pisząc litery J, j N. może się posługiwać określeniami „strych”, „piwnica”, „parter”, aby obrazowo utrwalić miejsce litery w liniaturze.


• Praca z KP4.14a – identyfikowanie głoski j w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednich miejscach.
• Praca z KP4.14b – rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J, pisanie litery J, j po śladzie.
• Praca z KP4.20 – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie litery j, J, pisanie zdań po śladzie.



DODATKOWO MOŻNA:

5.„Układamy i piszemy j”.
 Rodzic z dzieckiem pokrywa blat stołu folią spożywczą. Dziecko siada przy stoliku, a rodzic  wyciska na blat nieco pianki do golenia. Po polisensorycznym poznaniu pianki dzieci rozsmarowują ją na fragmencie stolika, tworząc powierzchnię do pisania.
Rodzic umieszcza wzór litery J, j w widocznym miejscu w taki sposób, by każde dziecko widziało
ją z odpowiedniej perspektywy. Dzieci piszą literę J, j na powierzchni pokrytej pianką, pamiętając
o zachowaniu właściwego kierunku pisania.



Kto woli, może na talerzyku z kaszą:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz