czwartek, 14 maja 2020

TYDZIEŃ: W KRAINIE MUZYKI
PONIEDZIAŁEK, 18.05.2020r.
TEMAT: INSTRUMENTY MUZYCZNE


1. Najlepszy instrument 
Rodzic zaprasza dzieci do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dzieci zwróciły szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.

Najlepszy instrument
Wojciech Próchniewicz

Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

Rozmowa z dzieckiem dotycząca treści wiersza:

Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
Czy każdy z nas ma taki instrument?
W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?
W czym jest podobny?

Jeśli dzieci mają trudność z odpowiedzią na któreś pytania, rodzic może przeczytać odpowiedni fragment
wiersza jeszcze raz.

2. „Grająca woda” – eksperyment.
Potrzebne będą:  • kieliszki na nóżkach, woda, piłeczka pingpongowa, nitka 

Podobny obraz

Dzieci siedzą przy stoliku. Przed każdym stoi kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub inne naczynie z wodą. Rodzic prosi, aby dziecko suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli.
Pyta: Czy słyszysz jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka.

Następnie dzieci wykonują tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole.

Rodzic: Czy teraz słyszycie dźwięk? Jeśli dzieci wykonały ćwiczenie prawidłowo – usłyszą dźwięk. Następnie dzieci wlewają do kieliszka trochę wody i ponownie próbują grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Rodzic zachęca dzieci, by spróbowały porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleją różną ilość wody. Dzieci sprawdzają, od czego zależy wysokość dźwięku.

Po wielu próbach rodzic zaprasza dzieci do rozmowy: Jak myślicie, dlaczego, gdy pocieraliśmy kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków? A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody?
Rodzic systematyzuje wiedzę dzieci: Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża.
Aby pokazać drgania szkła, rodzic może przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongową na nitce i zademonstrować dzieciom raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie. Podczas pocierania palcem
brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.

https://www.youtube.com/watch?v=gOa3W7DoS3Q - grające kieliszki :)

3. „Jak je podzielić?” 
Dziecko ogląda ilustracje różnych instrumentów.
Czy znacie nazwy tych instrumentów?
Proszę, spróbujcie podzielić ich nazwy na głoski.
Wybierzcie takie instrumenty, które są do siebie podobne.
Co je łączy? Czym się różnią? Dlaczego tak wybraliście?
Nie ma jednej odpowiedzi – jeśli dziecko potrafi uzasadnić stworzenie zbioru, odpowiedź jest poprawna.
TRÓJKĄT INSTRUMENT MUZYCZNY STALOWY RYTMIKA 11 cm.
TRÓJKĄT

Kugo Dzwonki Janczary 25 dzwonkówVoggenreiter Voggy'S Janczary 984 - Ceny i opinie - Ceneo.pl
JANCZARY

Bębenek Drum z pałeczką - Educol
BĘBENEK

Tamburyn - Tylko ! Pomoce dydaktyczne \ Integracja sensoryczna ...
TAMBURYN

DUŻE MARAKASY DREWNIANE GRZECHOTKA INSTRUMENT RYTM - 7689024741 ...

MARAKASY

CYMBAŁKI DZWONKI chromatyczne 27 ton. Drewniane PL - 7216528411 ...
CYMBAŁKI / DZWONKI


4. „H jak harfa” – prezentacja litery w wyrazie. 



Rodzic prezentuje dziecku plansze z prezentacja litery h, H. wskazuje ilustrację, następnie model wyrazu z podziałem na sylaby. Prosi dzieci o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: har-fa, jednocześnie wskazuje kolejne pola na planszy. Dzieci wraz z rodzicem liczą sylaby w wyrazie.
Następnie rodzic wskazuje na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami widocznymi na tablicy.

Zdalne nauczanie - Muchomorki - Przedszkole Publiczne 14
Propozycje zabaw i zajęć popołudniowych (6.05) – Przedszkole numer ...

Aktualności Pszczółek


Rodzic prezentuje na tablicy sposób pisania liter H, h. Prosi dzieci, by napisały litery palcem na dywanie i w powietrzu. Zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. W tym celu może narysować na tablicy trzy linie zwieńczone dachem. Środkową linię powinien pogrubić – to jest parter. Linia pod nią – to piwnica, a nad nią – strych. Pisząc wielką i małą literę, może posługiwać się określeniami „strych”, „piwnica”, „parter”, aby obrazowo utrwalić miejsce litery H, h w liniaturze. 


 • Praca z KP4.16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków.
 • Praca z KP4.16b – pisanie liter H, h po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.
• Praca z KP4.20a– kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter h, H, pisanie zdania po śladzie.

DODATKOWO:

 • „Walc kwiatów” – taniec ze wstążkami według pomysłów dzieci do utworu Piotra Czajkowskiego
Walc kwiatów.
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

Zabawa ruchowa nie tylko dla dziewczynek: wstążki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz