środa, 27 maja 2020

TYDZIEŃ: ŚWIĘTO MAMY I TATY
ŚRODA, 27.05.2020r.
TEMAT: BRAT I SIOSTRA

 - Moja rodzina, film edukacyjny


1.„Niech wstaną te osoby, które…” – zabawa ruchowa. 

Dzieci siedzą, a rodzic czyta im zdania. Mówi: Niech wstanie to dziecko, które…:
– ma tylko braci,
– ma tylko siostry,
– ma siostrę i brata,
– nie mają rodzeństwa.

Następnie rodzic prosi dzieci, aby porozmawiały o swoim rodzeństwie (jeśli je mają) i o tym, co lubią z nimi robić. Jeśli dzieci są jedynakami, mogą porozmawiać o bohaterach bajek, w których występuje rodzeństwo. Rodzic może zaproponować przykładowe pytania, z których dzieci mogą skorzystać podczas rozmowy z kolegą lub koleżanką z pary:
– Czy masz rodzeństwo starsze, czy młodsze?
– Czy masz brata, czy siostrę?
– Jak oni mają na imię?
– Za co lubisz swoje rodzeństwo?
– Czy chętnie się bawisz ze swoim rodzeństwem?
– Jakie są wasze ulubione wspólne zabawy?
– Czy czasem denerwujesz się na swoje rodzeństwo?
– Co najczęściej jest powodem konfliktów?


2. „Rodzina” – opowiadanie ilustrowane ruchem.

Rodzic prosi by dziecko stanęło po przeciwległej stronie pokoju.
Dziewczynki przyjmują role sióstr, chłopcy – braci. Rodzic snuje opowieść, dzieci ilustrują ją gestami. Za każdym razem, gdy dzieci usłyszą słowo brat – chłopcy robią przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – dziewczynki podskakują. Ponadto, wszystkie dzieci starają się wykonywać ruchy opowiedziane przez rodzica w opowiadaniu.

Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra - wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dzieci przesuwają się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu.
Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki w lewo i kolejne dwa kroki do
przodu… Rodzic kontynuuje opowieść w podobny sposób tak długo aż wszystkie dzieci znajdą się przy rodzicu po przeciwnej stronie sali.


3.„Maskotki” – praca plastyczno- techniczna
Wykonywanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców.
Potrzebne materiały: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier lub materiał, klej, wstążeczki, wata do wypełnienia skarpetki. 

Dzieci wypełniają skarpetkę watą. Z włóczki o dowolnym kolorze robią czuprynkę stworka i przyklejają ją do skarpety. Mogą związać włoski wstążką. Przyklejają oczy z guzików. Z kolorowego materiału (papieru) wycinają buźkę. Ozdabiają maskotkę według własnego pomysłu.

Podobny obrazPodobny obraz
Podobny obraz

Podobny obraz


4. Zabiorę brata na koniec świata – akompaniament do piosenki. 

Zapraszam Was do wysłuchania piosenki. Możecie także stworzyć jakiś własny akompaniament do niej. Może macie w domu jakieś instrumenty? A może użyjecie po prostu garnków i drewnianych łyżek jako perkusji ? :)

Zabiorę brata
sł. Ewa Chotomska, muz. Krzysztof Marzec

https://www.youtube.com/watch?v=ewYgrFUwr5I

Ten mały to mój starszy brat,
On zawsze bardzo mało jadł,
Marudzi już od rana,
Bo nie chce jeść śniadania.
Więc martwi się rodzina,
Że ma „niejadka” syna.
Przepadam wprost za bratem,
I straszę czasem tatę.
Ref.: Zabiorę brata na koniec świata,
Znajdziemy wyspę jak Robinson.
Zabiorę brata na koniec świata,
Tam zbudujemy wspólny dom.
W szałasie będzie można spać
I pomarańcze z drzewa rwać,
Codziennie jeść banany,
U stóp wspaniałej liany.
A mleko pić z kokosa,
Co rośnie koło nosa.
Nie będzie nikt narzekał,
Że nie pijemy mleka.
Ref.: Zabiorę brata na koniec świata…
Wakacje będą cały rok,
Gorąca plaża już o krok,
Powietrze, słońce, woda,
Beztroska i wygoda.
A jeśli za rodziną
Na wyspie zatęsknimy,
Wyślemy list w butelce,
Do siebie zaprosimy.
Ref.: Zabiorę brata na koniec świata…

Dzieci uczą się tekstu refrenu na pamięć. 
Rodzic prosi, by opowiedziały, 
dokąd chciałyby zabrać swoje rodzeństwo 
(prawdziwe lub wymyślone), co by tam robiły. 


• Praca z KP4.26a – odszukiwanie osób na fotografii na podstawie przeczytanych zdań oraz tekstu przeczytanego przez rodzica: Ciocia Julki stoi z lewej strony mamy Julki. Siostra Julki jest ubrana na zielono. Babcia Julki stoi z lewej strony cioci. 
• Praca z KP4.26b – rozpoznawanie emocji, wymyślanie rozwiązań konfliktów pomiędzy rodzeństwem, kontynuowanie rytmów. 
• Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie nazw członków rodziny. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz