środa, 20 maja 2020

TYDZIEŃ: W KRAINIE MUZYKI
CZWARTEK, 21.05.2020r.
TEMAT:  MUZYKA OKOLICZNOŚCIOWA

1. Ćwir. 
Rodzic zachęca dziecko do uważnego słuchania wiersza. Przed jego odczytaniem prosi, by dzieci zwróciły uwagę na niektóre szczegóły: Podczas słuchania wiersza zastanówcie się, proszę, dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one. Pomyślcie też o tym, co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”.

Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one.
Agnieszka Frączek

Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir! – rzekł.
Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?!
– Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała to, co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
po kolei spadły: bach!
z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz pięty,
rzekły: – Biedak jest ćwirnięty.


Po przeczytaniu wiersza rodzic prowadzi rozmowę z dziećmi:
Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?
Jak myślicie, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”, jak myślicie?
Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”?
Czy pasuje ono do każdej sytuacji?
Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?
Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania?
Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?

2. „Jaka muzyka pasuje?” 
Rodzic zachęca dzieci do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki:
Opowiedzcie, proszę, słowami, jaka muzyka, waszym zdaniem, najbardziej pasuje do tańca?
Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach?
Czy w każdym kraju ten utwór brzmi tak samo?
Jeśli chcecie odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzecie?
Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka?
W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?

Rodzic podsumowuje wypowiedzi dzieci, wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne. Warto jednak, by rodzic podkreślił, że czasem nasze indywidualne upodobania mogą nie pasować do tych ogólnie przyjętych. Ważne, żeby powiedział wprost, że taka sytuacja jest jak najbardziej w porządku. Rodzic może przywołać sytuację z wiersza Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one, aby jeszcze raz podkreślić, że różnice w upodobaniach są naturalne.


3.„Skojarzenia z muzyką” 
Zastanówcie się i powiedzcie do jakich wydarzeń, uroczystości najlepiej pasują te utwory:

Propozycje:

Przywitajmy się wesoło https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

Nazywają mnie poleczka https://www.youtube.com/watch?v=nGeHDkFgbjY

We wish you  https://www.youtube.com/watch?v=C41q5YLnF10

Walc kwiatów https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc&t=48s

Krakowiaczek jeden https://www.youtube.com/watch?v=HKiHrGivkqY

Mazurek Dąbrowskiego https://www.youtube.com/watch?v=XkSjts5vf-s

Happy Birthday https://www.youtube.com/watch?v=_z-1fTlSDF0


4. Happy Birthday 
Rodzic zachęca dzieci, by zaśpiewały Sto lat bez podkładu muzycznego. Prosi je, by opowiedziały, w jakich okolicznościach śpiewa się w Polsce tę piosenkę. Rodzic dąży do tego, by dzieci nie poprzestały jedynie na wyjaśnieniu, że Sto lat śpiewamy na urodzinach, ale również z okazji jubileuszów, rocznic, wtedy gdy składamy życzenia. Następnie rodzic zaprasza dzieci do posłuchania odpowiednika życzeń urodzinowych w wersji angielskiej. Zaznacza, że Happy Birthday śpiewa się wyłącznie z okazji urodzin, nie tak jak Sto lat w Polsce.

Sto lat
tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany

Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Sto lat, sto lat
niech żyje, żyje nam.
Jeszcze raz, jeszcze raz,
niech żyje, żyje nam,
niech żyje nam.

https://www.youtube.com/watch?v=FbY8KvNyOR4

tradycyjny utwór okolicznościowy, autor nieznany

Happy birthday to you,
Happy birthday to you,
Happy birthday dear (Teddy),
Happy birthday to you!

https://www.youtube.com/watch?v=_z-1fTlSDF0


Praca z KP4.19a – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania.
Praca z KP4.20b – kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz